Найдите нас на фейсбуке

суббота, 24 апреля 2021 г.

Политики Израиля говорят о Геноциде Армян

Zehava Galon

 נשיא ארה"ב עשוי להכיר באופן רשמי ברצח העם הארמני. מרגש. לצערי זה לא קרה בכנסת שכל שנה דחתה את היוזמות שלי ושל סיעת מרצ להכיר בטבח בגלל שממשלות ישראל בחרו להקריב את ערכי הזיכרון, ההכרה וההנצחה של רצח העם הארמני על מזבח אינטרסים צרים פעם של הטורקים ופעם של האזרים.

אל מול הציניות הזאת, וכבת לניצולי שואה, אני מאמינה, שכבני העם היהודי שידע שואה, שאין כמוה בזיכרון האנושי, כחלק מעם, שיודע מה משמעותה של הכחשת שואה ונלחם נגדה גם בימינו, מוטלת עלינו חובה מוסרית, ראשונה במעלה, לגלות רגישות לאסונם של עמים אחרים, ולהבין את ההשלכות של ההתעלמות מהם. יש לנו אחריות לומר בקול ברור: אנחנו מסרבים להשלים עם ההתעלמות מרצח העם הארמני. אנחנו לא נהיה שותפים יותר להכחשת הג'נוסייד שנעשה בהם. אנחנו מחויבים להכיר בסבלם ובטרגדיה הנוראית שעברו.

לא צריך להסיק מכך, שאני גוזרת גזירה שווה בין שואת העם היהודי לרצח העם הארמני. אני לא מאמינה שיש בהיסטוריה האנושית מאורע כלשהו, שדומה למה שעבר העם היהודי בידי הנאצים. אך אנחנו לא יכולים להתכחש לכך, שתופעות של רצח עם התרחשו בעבר, ולצערי, ממשיכות להתרחש גם כיום. ודווקא מתוך הניסיון האיום, שאנחנו עברנו, עלינו להוביל את אומות העולם בעמידה על המשמר, ולהתריע נגד ההתעלמות מהם. 

זהו מבחן מוסרי שאנחנו מוכרחים לעמוד בו.

https://www.haaretz.co.il/news/world/america/.premium-1.9736298

Mossi Raz

יום השנה לשואה הארמנית

היום לפני 106 שנה,ב-24 באפריל 1915, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, החלו שליטי האימפריה העות'מאנית הקורסת בהשמדתו של העם הארמני. בתוך פחות מארבע שנים, לאחר אלפיים וארבע מאות שנים שבהן חיו, פעלו ויצרו הארמנים במרחב שבין הים הכספי, הים השחור והים התיכון, כמעט לא נותרו ארמנים. יותר ממיליון נרצחו ושארית הפליטה נפוצה לכל עבר. גברים, נשים וילדים נשלחו ב"צעדות מוות", נכלאו במחנות ריכוז, נאנסו ונרצחו.

למרבה הצער, על אף קיומה של קהילה ארמנית במדינת ישראל ועל אף מאבק ציבורי, אקדמי ופוליטי מתמשך, משרד החוץ מתנגד נחרצות להכרה בג'נוסייד הארמני על רקע היחסים הביטחוניים והדיפלומטיים עם טורקיה ואזרבייג'ן, ומוכן להגדיר את הג'נוסייד רק באופן הלא מחייב כ"טרגדיה הארמנית". 

במשך השנים מרצ הובילה בכנסת את המאמצים להכרה ישראלית רשמית בג'נוסייד הארמני ומתנגדת ל"סחר" שמשרד החוץ מבצע בסוגיית ההכרה. מרצ סבורה כי ההכרה בג'נוסייד הארמני הינה חובה מוסרית ואנושית, ויש לה גם חשיבות עליונה כדי למנוע אירועי ג'נוסייד נוספים. כך למשל, היטלר מצוטט כמי שאמר ביום 22.8.1939, לפני הפלישה לפולין: "לא אכפת לי מה תחשוב עלי הציוויליזציה המערב-אירופית... מי עדיין מדבר היום על השמדת הארמנים?".

Tamar Zandberg

היום מצוין יום השנה לאחד הפשעים המזעזעים והמתועבים בהיסטוריה של האנושות: רצח העם הארמני. 

כמיליון וחצי בני העם הארמני, גברים ונשים, ילדות וילדים, נטבחו לפני 106 שנה באכזריות. הם נכלאו, נשרפו, הוטבעו, נאנסו, ונשלחו לצעדות מוות. 

ולמרות הזוועות הקשות הללו, ועל אף המאבק המתמשך של הקהילה הארמנית, ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, עדיין לא הכירה ברצח העם, בגלל שיקולים פוליטיים. 

מדינת העם היהודי היתה צריכה להיות הראשונה להתייצב לצד הקהילה הארמנית ולהכיר בג׳נוסייד של עמם. 

ביידן צפוי להכריז היום באופן רשמי על ההכרה ברצח העם הארמני, ויהפוך לנשיא האמריקני המכהן הראשון שעושה זאת. הגיע תורה גם של ישראל להתנקות מהאינטרסים הפוליטיים ולפעול למען צדק בסיסי - היסטורי ומוסרי כאחד.

מרצ מובילה את המאבק הזה במשך עשרות שנים. שר החינוך יוסי שריד היה הראשון שהשתתף מטעם ממשלת ישראל ביום הזיכרון לרצח העם בכנסיה הארמנית בירושלים, אולם מאז עדיין לא הצלחנו להביא להכרה רשמית. 

עמים זוכרים את ההיסטוריה שלהם גם מול ניסיונות חזקים להעלים ולהשתיק אותה. אסור לנו לתת יד לניסיונות למחוק את ההיסטוריה.

Hadash

זוכרים את השואה הארמנית

 בין השנים 1915 ו-1917 רצחה האימפריה העותמאנית יותר ממיליון בני אדם, בצעדות מוות, מחנות ריכוז ומעשי טבח המוניים. רבים נוספים נאנסו, רכושם נבזז, וגורשו לכל עבר. היסטוריונים מעריכים כי כחצי מהקהילה הארמנית בשטחי טורקיה נמחקה.

גם היום, יותר ממאה שנים לאחר מכן, ולא רק שממשלת ישראל מסרבת להכיר בפשע הנורא, אלא שהיא מהווה את האחד הגורמים המעכבים להכרה עולמית בעוול. רק אתמול התבשרנו כי ממשל ביידן ניאות להכיר בשואה הארמנית - ובכך מצטרפת ארה"ב ל-30 המדינות שמכירות בג'נוסייד - אך מדינת ישראל פועלת משיקולים של פוליטיקה קטנה ומסרבת להכיר בעוול שנעשה לארמנים. 

אנו קוראים לממשלת ישראל - לא ניתן למחוק את עוולות העבר על ידי אי-הכרה בהן. מחויבותנו היא להכיר בסבלם של עמים אחרים, ולהתייצב יחד איתם כנגד הקולות המכחישים את עברם. עלינו לפעול להכרה ולתיקון - עלינו להכיר בצורה רשמית בשואה הארמנית. רק כך נעמוד בסולידריות עם אחינו הארמנים, ונקרא להכרה ותיקון גם ביחס לעוולות של מדינת ישראל.

Комментариев нет:

Отправить комментарий